26 November 2011

PENGERTIAN IMAN

Iman bermaksud membenarkan dalam hati,mengikrarkan dengan lidah dan mengamalkan dengan anggota.Iman merupakan perkara yang amat penting dalam kehidupan seseorang.Seseorang yang memiliki iman yang utuh tidak akan melakukan sebarang dosa kerana takut akan pembalasan Allah swt di akhirat.

Seseorang yang mempunyai iman yang goyah akan mudah diperdaya oleh syaitan untuk melakukan maksiat.Setiap individu muslim bertanggungjawab menjaga imannya agar tidak terpesong daripada jalan kebenaran.

Kategori Iman
  • Iman para nabi dan rasul   - iman yang sentiasa bertambah
  • Iman orang fasik               - iman yang sentiasa berkurang
  • Iman orang mukmin          - iman yang bertambah dan berkurang
  • Iman yang tidak bertambah dan berkurang  - iman para malaikat
Amalan bagi menambahkan iman adalah seperti melakukan kebajikan ,berbuat baik kepada anak yatim,melakukan ibadat wajib dengan sempurna seperti mendirikan solat di awal waktu,melakukan ibadah sunat yakni solat tahajud dan berpuasa,membaca Al Quran setiap hari dan memperbanyakan berzikir seperti bertasbih.

Tanda-tanda orang yang bertambah imanya ,sentiasa berusaha menambah ilmu pengetahuan,meningkatkan amal ibadat,memikirkan kebesaran Allah swt,membenci segala bentuk kekufuran dan kemaksiatan,mengasihi sesama manusia semata-mata kerana Allah swt dan mencintai Allah swt melebihi segala-galanya.

No comments:

Post a Comment